Wałek rozrządu, zalicza się do podstawowych oraz najważniejszych części układu rozrządu, ma on odpowiadać za prawidłowe sterowanie pracą zaworów, a więc ich otwieraniem i zamykaniem.
Jest on pod postacią wałka, jaki posiada wyróżniające go typowo metalowe profile, a więc krzywki które dodatkowo posiadają określony kształt, budowę oraz średnicę, także liczbę ewentualnych zaworów. Warto pamiętać też o tym, iż wałek rozrządu ma w dużej mierze pośredniczących, w ewentualnym olejeniu silnika, a także w miarę potrzeby napędzania aparatu zapłonowego, pompy wtryskowej, paliwa lub oleju. Zatem jego działanie, odgrywa kluczową rolę nie tylko w kontekście układu rozrządu, ale też samego funkcjonowania silnika, pełni dosyć odpowiedzialne przy tym zadanie.
Kiedy powinniśmy się spodziewać, wymiany wałka rozrządu?
Niestety wałek rozrządu, ze względu na jego charakterystyczne umiejscowienie, również czynności jakie realizuje, dosyć szybko może przy nieprawidłowej eksploatacji auta, ulec uszkodzeniu lub zniszczeniu. Trzeba więc zwracać uwagę, na dostosowanie oleju pod kątem rodzaju silnika jaki posiadamy, również pamiętać o systematycznej wymianie filtrów, które ograniczają przemieszczanie się zanieczyszczeń. Jeżeli zauważymy dosyć wyraźny spadek mocy w naszym silniku, ewentualnie w jednostkach diesla, pojawi się nawet niewielkie dymienie podczas zwiększenia ogrotów, to możemy być niemal pewni, iż doszło do zużycia wałka rozrządu. Tutaj raczej choć możliwa jest jego regeneracja, to raczej nie zaleca się takiego rozwiązania, lepiej zdecydować się na zakup sprawnego a nawet używanego, ale nadającego się do ponownego wykorzystania. Wpłynie to nie tylko korzystnie, na pracę całego układu rozrządu, ale też przywróci w maksymalny sposób moc naszego silnika. Postarajmy się też mieć wpływ, na pracę układu rozrządu i znajdującego się w nim wałka, poprzez systematyczną wymianę odpowiedniego oleju, czy czyszczenie filtrów względnie także ich wymianę, co zminimalizuje ilość niebezpiecznych zanieczyszczeń.